Grija fata de mine la birou

Cum wellbeing-ul este o combinație individuală, unică și armonioasă de alegeri personale și opțiuni profesionale, este important să acordăm o mai multă atenție vieții la birou. Peste jumătate din starea noastră de veghe este petrecută la serviciu, astfel că pentru a ne păstra o stare bună, plină de energie, pentru a fi eficienți și în același timp împliniți și mulțumiți, trebuie să acordăm importanță atât modului în care ne desfășurăm activitatea, cât și relațiilor și energiei fizice.

Eficiența profesională și rezultatele pe care le obținem sunt aspecte foarte importante la serviciu. Multe cercetări arată ca multitaskingul nu funcționează. Mai exact, productivitatea în muncă scade cu până la 40%, suntem predispuși la greșeli și scade și capacitatea noastră creativă. De fapt, suntem eficienți dacă ne concentrăm doar la o singură activitate. Avem nevoie astfel de planificare, disciplină și structură în activitatea noastră.

Ce putem face pentru a ne crește eficiența?

Câțiva pași ar fi eliminarea factorilor distractori. De exemplu accesarea emailului la intervale de timp poate fi o soluție. Izolarea fonică folosind căști sau o sală de ședințe în care ne putem retrage pentru a realiza un task important ne ajută și ne facilitează obținerea rezultatelor așteptate.

În același timp, o altă soluție care vine în ajutorul nostru este structurarea zilei pe perioade de timp –   conceperea unei liste la începutul zilei și prioritizarea activităților în funcție de dificultate: taskurile dificile se realizează întotdeauna în prima parte a zilei astfel încât rezultatul obținut să ne asigure energie pentru întreaga zi.

Relațiile sănătoase la serviciu

Totuși, starea de bine la serviciu nu ține doar de productivitate și eficiență. Ceea ce face diferența și o influențează de fapt sunt relațiile sănătoase. Precursoare și determinante ale stării de bine, acestea au un rol important în confortul sau disconfortul de la birou, la fel cum relațiile toxice – cu multe conflicte și neînțelegeri – contribuie la un dezechilibru și pot chiar să ne influențeze sănătatea psihică.

Avem nevoie astfel să construim relații bune cu colegii: fără critică, bârfă, amenințări, comportamente pasiv agresive. Să primim feedbackul celorlalți, să fim atenți la ceea ce ni se cere dar să știm să punem limite și să exprimăm direct, cu încredere și curaj, lucrurile de care avem nevoie în relațiile de muncă. În același timp, fiind conștienți de faptul că orice greșeală sau ruptură în relații poate fi reparată, câștigăm în timp încredere, rezultate și relații mai bune.

Contextul ne influențează în proporție de peste 90%, în sensul în care tindem să ne adaptăm acestuia; astfel, dacă trăiesc într-un mediu pozitiv, cu relații sănătoase am șanse mari să cresc și să mă dezvolt și eu în acest sens. Iar cercetările recente arată că relațiile bune și de încredere ne oferă baza de siguranță pentru a putea înflori profesional și personal.

Un aspect important în relații este să pot să ma bucur și să apreciez efortul și rezultatele muncii mele putând apoi să le apreciez și la cei din jur. Este un exercițiu în care încerc să mă uit mai degrabă la aspectele pozitive și să fiu recunoscător pentru acestea.

Ce putem face pentru corpul nostru la birou ?

Stresul, răspunsul nostru la provocările mediului, eliberează în corp adrenalina, noradrenalina și cortisol, pe care, din cauza traiului preponderent static, nu reușim să le eliberăm. Deci acumulăm în corpul nostru emoții și hormoni ai stresului de care este nevoie să fim conștienți și să ținem astfel cont de a crea o relație sănătoasă și cu acesta.

În primul rând să ținem minte de hidratare. Pentru un organism mai bine hidratat, e important să împărțim de-a lungul unei zile cantitatea de apă recomandată (~ 2 litri pe zi): bem un pahar de apă o dată la o oră. Ca să nu uităm, putem folosi post-it-uri, o aplicație pe telefon sau chiar alarma acestuia.

Ergonomia este importantă, având grijă de modul în care stăm în perioada în care lucrăm. Ca metodă de prevenție a apariției durerilor sau a unor afecțiuni, poziționarea monitorului sau a laptopului sunt foarte importante. Ecranul trebuie să fie poziționat la distanța de un brat față de ochi. În plus, partea de sus a acestuia să fie în dreptul frunții folosind fie un suport de laptop fie improvizând suportul prin așezarea câtorva cărți sub acesta.

Alimentația are și ea un rol esențial, dar de cele mai multe ori, din cauza stresului, devine un instrument de liniștire. Fiind conștient, pot înlocui ronțăielile nesănătoase cu alimente care să ne aducă mai mulți nutrienți sănătoși.

Nu în ultimul rând, cele 9 ore petrecute la birou în poziția șezut pot fi de multe ori dăunătoare sănătății și o poziție aparent relaxantă poate determina afecțiuni ale coloanei. La cel mult o oră trebuie să ne ridicăm de pe scaun și facem câțiva pași. În plus, specialiștii în ergonomie recomandă și câteva ridicări pe vârfuri, rotiri de cap și de trunchi. În același timp ajută ca după pauza de prânz să ne plimbăm 10 – 15 minute în jurul clădirii sau în cel mai apropiat parc.

Dacă suntem mai degrabă inactivi și după pauza de prânz nu putem face o plimbare, o soluție ar fi ca dimineața să coborâm cu o stație mai devreme din mijloacele de transport. Este o ocazie bună de a profita de câteva minute de mișcare și, de ce nu, de un exercițiu de respirație conștientă.

Prezența sau mindfulnessul este un aspect foarte important și care aduce multe beneficii în viața noastră. Pe scurt, când suntem mindful, suntem prezenți în activitatea pe care o facem, în discuția cu colegul sau în conferința telefonică în care suntem implicați. Mindfulnessul este o abilitate pe care o dobândim prin exercițiu și răbdare. Un instrument la îndemâna noastră este respirația. De 2 ori pe zi, ne putem opri din ceea ce facem și fie că stăm chiar la birou sau în alt spațiu, suntem atenți la respirația noastră : inspirăm și expirăm abdominal de 10- 15 ori. Astfel ne reconectăm cu corpul nostru și cu spațiul în care suntem. Vă recomand cu încredere să încercați.

Important este să nu uităm că starea de bine înseamnă un echilibru și acceptarea tuturor aspectelor din momentul prezent, încercând astfel să cultivăm relații sănătoase cu noi și cu ceilalți.

Articolul a fost scris pentru Mind Education Health.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s