Copiii si tehnologia?

Cand vine vorba de ecrane, de accesul copiilor la tehnologie, ne intrebam adesea cum sa ii oferim copilului suficienta tehnologie ca sa se poata adapta contextului actual, dar, in acelasi timp, ca aceasta sa nu ii faca rau.

Si astfel, consumul exagerat si nesanatos de device-uri online si offline devine una dintre cele mai mari probleme si provocari pe care le avem in rolul de parinti.

Copiii romani, conform unui studiu realizat de DDResearch, petrec in medie 4 ore pe zi in fata ecranelor, fata de aproximativ 15 minute pana la varsta de 8 ani si 60 minute dupa aceasta varsta, cat ar fi recomandat.

Rolul nostru atat ca indivizi, cat si ca societate si comunitate este de a constientiza atat impactul pozitiv, cat si cel negativ al tehnologiei, precum si cat si ce este in responsabilitatea noastra. Si mai apoi de a actiona si sustine un consum echilibrat si a le oferi copiilor o viata in care tehnologia exista, este necesara, dar nu se afla pe primul plan in dezvoltarea lor.

Mi-am propus in articolul de mai jos sa ofer cateva perspective psihologice legate de impactul tehnologiei asupra copiilor, asupra vietii lor emotionale si relationale, precum si cateva recomandari de care sa tinem cont atunci cand ne aflam in fata disconfortului de a limita accesul copilului.

Consumul echilibrat de tehnologie este in regula, problema aparand atunci cand o utilizam ca inlocuitor pentru alte nevoi in dezvoltarea copiilor, atunci cand folosim social media, accesul la televizor, tableta, telefon pentru a recompensa copilul sau pentru a inlocui timpul petrecut fizic, fata in fata. Astfel un consum exagerat devine o agresiune asupra copiilor.

De ce? Cum ii afecteaza negativ pe copii?

Scade satisfactia pe care o au in viata reala.

Creierul este interfata noastra in relatie cu lumea. Propriu zis, orice legatura cu mediul se face prin actiune si raspuns. Feedbackul pe care il primesc de la mediu elibereaza dopamina, iar atunci cand creierul este suprastimulat, prin jocuri sau prin acces in social media, raspunsurile sunt foarte multe, rapide si elibereaza foarte multa dopamina.

Efectul care apare este ca isi doresc si mai multa stimulare si, astfel, scade satisfactia pe care o au in viata reala pentru ca stimularea pe care o primesc este mult mai scazuta.

Afecteaza dezvoltarea creierului. Pana la varsta de 3 ani, numarul sinapselor creste de la 2.500 la 15.000 pentru ca mai apoi, pana la 6 ani, sa aiba loc inca o crestere exploziva a acestora.

Astfel, stimularea creierului prin tehnologie in aceasta perioada il afecteaza in mod negativ, acesta devenind ‘vestul salbatic’ (Dan Siegel).

Desi tehnologia este utilizata pentru dezvoltarea limbajului, sunt studii recente care arata ca, pe termen mediu, utilizarea tehnologiei in exces fata de factorul uman are influenta si impact negativ asupra dezvoltarii limbajului. Deci, mai degraba, este recomandata utilizarea tehnologiei ca suport in procesul de invatare, atunci cand este cel putin un adult care sustine acest proces prezent.

Scade dezvoltarea abilitatilor cognitive si abilitatea de rezolvare a problemelor. Creste riscul depresiei, al anxietatii, este afectat comportamentul alimentar; pot sa apara tuburari de somn si izolare sociala, singuratate.

Se schimba felul in care relationeaza. Atunci cand tehnologia mijloceste comunicarea si conectarea se face mai degraba online, apar probleme in relationare. Desi se naste cu nevoia de conexiune si conectare fizica fata in fata, tehnologia schimba paradigma comunicarii, iar copilul ori se conecteaza doar prin tehnologie ori evita comunicarea reala.

Scad abilitatile de interactiune cu lumea. Cand tehnologia dispare, creste disconfortul; copiii nu mai invata sa interactioneze in lume fara tehnologie, nu stiu cum sa o faca, cum sa vada emotiile sau sa le transmita pe ale lor, sa ceara, sa aiba rabdare, sa fie prezenti.

Nu mai reusesc sa gaseasca placere in jocurile care nu inseamna conectare la tehnologie, se plictisesc foarte repede si, de fapt, nu stiu cum sa se joace, cum sa isi construiasca jocuri.

Nu stiu sa isi regleze emotiile. De exemplu, sa isi regleze tristetea, furia, rusinea si in acelasi timp nu stiu cum sa se bucure; singura metoda pe care o au la indemana atunci cand simt un disconfort este accesul la tehnnologie.

Scade empatia si creste comportamentul violent. Cu cat expunerea la ecrane si la televizor este mai mare, din cauza agresiunii imaginilor pe care acestia le percep, comportamentul agresiv este interpretat ca unul acceptabil si, astfel, scade empatia si creste comportaentul violent, agresiv.

Ce e de facut?

Parintii care apeleaza la o consultatie sunt mai mult sau mai putin constienti de efectele negative ale tehnologiei si motivele pentru care solicita ajutorul unui psihoterapeut sunt legate mai degraba de probleme in relatia cu copilul: fie pentru comportamente agresive, fie pentru slaba implicare in viata familiei, fie pentru ca isi doresc sa ii ofere copilului si alte activitati si singurele acceptate de copil sunt cele care au legatura cu tehnologia.

Si, de cele mai multe ori, nu stiu ce sa faca si cum sa abordeze schimbarea.

Sunt cativa pasi de care este bine sa tinem cont atunci cand ne dorim o schimbare in viata copilului nostru si ne dorim sa ii oferim un mediu echilibrat si sanatos:

Sa ne uitam intotdeauna la nevoile reale ale copilului si nu la disconfortul acestuia sau la disconfortul parintilor. Adica a alege ceea ce copilul are nevoie, nu ceea ce el sau noi ne dorim sau ceea ce ne face sa fim in confort.

Printre nevoi, as enumera nevoia de conectare emotionala cu adultii din viata lui si cu ceilalti copii, nevoia de timp petrecut impreuna cu parintii, nevoia de a invata cum sa isi regleze emotiile, de toleranta la disconfort, de autocontrol, de joaca necontrolata, nevoia de a se plictisi si de a sta singuri.

Continuarea articolului este regasit pe ziare.com.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s