Stil de viata sanatos la birou

 

Cum wellbeingul este o combinatie individuala, única si armonioasa de alegeri personale si optiuni profesionale, este important sa acordam o mai multa atentie atat vietii la birou cat si vietii de dupa birou. Peste jumatate din starea noastra de veghe este petrecuta la serviciu, astfel, pentru a pastra o stare buna, plina de energie, pentru a fi eficient si in acelasi timp impliniti si multumiti trebuie sa acordam importanta atat modului in care ne desfasuram activitatea cat si relatiilor si energiei fizice.

 

Eficienta profesionala si rezultatele pe care le obtinem sunt aspecte foarte importante la serviciu. Multe cercetari arata ca multitaskingul nu functioneaza. Mai exact, productivitatea în muncă scade cu până la 40%, suntem predispusi la greseli si scade si capacitatea noastra creativa. De fapt, suntem eficienti daca ne concentram la cel mult o activitate. Avem nevoie astfel de planificare si disciplina si structura in activitate.

Cativa pasi ar fi eliminarea factorilor distractori. De exemplu accesarea emailului la intervale de timp poate fi o solutie. Izolarea fónica folosind casti sau o sala de sedinte in care ne putem retrage pentru a realiza un task important ne ajuta si ne faciliteaza obtinerea rezultatelor asteptate.

In acelasi timp, o alta solutie care vine in ajutorul nostru este structurarea zilei pe perioade de timp –   conceperea unei liste la inceputul zilei si prioritizarea activitatilor in functie de dificultate: taskurile dificile se realizeaza intotdeauna in prima parte a zilei astfel incat rezultatul obtinut sa ne asigure energie pentru intreaga zi.

Totusi, starea de bine la serviciu nu tine doar de productivitate si eficienta. Ceea ce face diferența și o influențează de fapt sunt relațiile sănătoase. Precursoare si determinante ale stării de bine, acestea au un rol important în confortul sau disconfortul de la birou, la fel cum relațiile toxice – cu multe conflicte și neînțelegeri – contribuie la un dezechilibru și pot chiar să ne influențeze sănătatea psihică.

Avem nevoie astfel sa contruim relatii bune cu colegii: fara critica, barfa, amenintari, comportamente pasiv agresive. Sa primim feedbackul celorlalti, sa fim atenti la ceea ce ni se cere dar sa stim sa punem limite si sa exprimam direct, cu incredere si curaj, lucrurile de care avem nevoie in relatiile de munca. In acelasi timp, fiind constienti de faptul ca orice greseala sau ruptura in relatii, poate fi reparata, castigam in timp incredere, rezultate si relati mai bune. Contextul ne influenteaza in proportie de peste 90%, in sensul in care tindem sa ne adaptam acestuia; astfel, daca traiesc intr-un mediu pozitiv, cu relatii sanatoase am sanse mari sa cresc si sa ma dezvolt si eu in acest sens. Iar cercetarile recente arata ca relatiile bune si de incredere ne ofera baza de siguranta pentru a putea inflori profesional si personal.

Un aspect important in relatii este sa pot sa ma bucur si sa apreciez efortul si rezultatele muncii mele putand apoi sa le apreciez si la cei din jur. Este un exercitiu in care incerc sa ma uit mai degraba la aspectele pozitive si sa fiu recunoscator pentru acestea.

Stresul, raspunsul nostru la provocarile mediului, elibereaza in corp adrenalina, noradrenalina si cortisol, pe care din cauza traiului preponderent stativ, un reusim sa le eliberam. Deci acumulam in corpul nostru emotii si hormoni ai stresului de care este nevoie sa fim constienti si sa tinem astfel cont de a crea o relatie sanatoasa si cu acesta.

Ce putem face pentru corpul nostru la birou ?

In primul rand sa tinem minte de hidratare. Organismul nostru este mai bine hidratat daca cantitatea de apa recomandata (~ 2 litri pe zi) o impartim de-a lungul unei zile: bem un pahar de apa o data la o ora. Ca sa nu uitam putem folosi post-it-uri, o aplicatie pe telefon sau chiar alarma acestuia.

Ergononia este importanta, avand grija de modul in care stam in perioada in care lucram. Ca metoda de preventie a aparitiei durerilor sau a unor afectiuni, pozitionarea monitorului sau a laptopului sunt foarte importante. Ecranul trebuie sa fie pozitionat la distanta de un brat fata de ochi. In plus, partea de sus a acestuia sa fie in dreptul fruntii folosind fie de suport de laptop fie improvizand suportul prin asezarea catorva carti sub acesta.

Alimentatia are si ea un rol esential dar de multe ori din cauza stresului, devine un instrument de linistire. Fiind constient, pot inlocui rontaielile nesanatoase cu alimente care sa ne aduca mai multi nutrienti sanatosi.

Nu in ultimul rand, cele 9 ore petrecute la birou in pozitia sezut pot fi de multe ori daunatoare sanatatii si o pozitie relaxanta aparent poate determina afectiuni ale coloanei. La cel mult o ora trebuie sa ne ridicam de pe scaun si facem cativa pasi. In plus, specialistii in ergonomie recomanda si cateva ridicari pe varfuri, rotiri de cap si de trunchi. Ajuta in acelasi timp sa ne plimbam 10 – 15 minute dupa pauza de pranz in jurul cladirii sau in cel mai apropiat parc.

Daca suntem mai degraba inactivi si dupa pauza de pranz nu putem face o plimbare, o solutie ar fi ca dimineata sa coboram cu o statie mai devreme din mijloacele de transport. Este o ocazie buna de a profita de cateva minute de miscare si de ce nu, de un exercitiu de respiratie constienta.

Prezenta sau mindfulnessul este un aspect foarte important si care aduce multe beneficii in viata noastra. Pe scurt, cand suntem mindful, suntem prezenti in activitatea pe care o facem, in discutia cu colegul sau in conferinta telefonica in care suntem implicati. Mindfulnessul este o abilitate pe care o dobandim prin exercitiu si rabdare si un instrument la indemana noastra este respiratia. De 2 ori pe zi, ne putem opri din ceea ce facem si fie ca stam chiar la birou sau in alt spatiu, suntem atenti la respiratia noastra : inspiram si expiram abdomninal de 10- 15 ori. Astfel ne reconectam cu corpul nostru si cu spatiul in care suntem. Va recomand cu incredere sa incercati.

Important este sa nu uitam ca starea de bine inseamna un echilibru si acceptarea tututor aspectelor din momentul prezent, incercand astfel sa cultivam relatii sanatoase cu noi si cu ceilalti.

 

Articolul a aparut in revista Marie Claire, editia lunii mai 2017 si poate fi citit in forma finala aici Despre stil de viata la birou Marie Claire

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s